ГЕНЕРАТОРИ ДИЗЕЛЬНІ (БЕНЗИНОВІ) , ЛІЦЕНЗІЇ, ДОЗВОЛА , ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК. УМОВИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ.
Дизельні (бензинові) генератори (далі генератори) стали невід’ємної частиною економіки країни і приватного життя українців зимою 2022-2023рр. Усюди звучить шум генераторів: як на промислових підприємствах, енергетичних об’єктах, транспортних компаніях, медичних закладах, державних установах великих торгових центрів, так і в ОСББ, кав’ярнях, відділеннях банків, перукарнях, магазинах, кіосках, широкому колі об’єктів обслуговування і надання сервісних послуг і т.д.
При використанні генераторів виникає ряд проблем і питань які повинні враховувати власники при експлуатації і використання генераторів. Основні проблеми наступні:
- ЛІЦЕНЗІЯ НА ЗБЕРІГАННЯ ПАЛИВА.
Фрагментарно і основне про ліцензію зі зберігання пального.
Згідно Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» від 19.12.1995 № 481 (далі — Закон 481) юридичні особи, суб’єкти господарювання, усі суб’єкти господарювання, які зберігають і використовують в господарській діяльності пальне для власних потреб, зобов’язані отримати ліцензію на право зберігання пального. Цього вимагає Закон № 481 ст. 15 ; лист ДФС від 27.06.2019 № 2984/6/99-99-12-01-01-15/ІПК). Ліцензію видає ДПС по місцю зберігання пального. Річна вартість ліцензії 780 грн.
Дозволяється зберігання палива без ліцензії в споживчій тарі ємністю 5л. і в паливних баках транспортних засобів і технологічного обладнання ( ст. 15 Закону 481).
Окрім заяви до ДПС при оформленні ліцензії необхідно подати наступні документи (ст. 15 Закону):
— документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку.
— акт введення об’єкта в експлуатацію, або акт готовності об’єкта до експлуатації,, під об’єктом розуміють не резервуар із пальним, а будівлю, тобто нерухоме майно, введене в експлуатацію за будівельними нормами;
— дозвіл Держпраці України , — зберігання палива відноситься до робіт підвищенної небезпеки (Постанова КМУ від 26.10.2011 № 1107). Зберігання палива відноситься до робіт підвищенної небезпеки
Викликає великий сумнів наявність усіх цих актів у багатьох суб’єктів господарювання. Наприклад, якщо орендар орендує приміщення, приміром швейний цех, де взяти АКТ вводу в експлуатацію орендодавця і чи він його має і чи дасть.
Стаття 17 Закону 481 передбачає штрафні санкції у розмірі 500000,00 грн. за відсутні ліцензії на зберігання палива
Також суб’єкти господарювання, за роботу без ліцензії господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, передбачено адміністративний штраф від 17 000,00—34 000,00 грн (ст. 164 КпАП).
Станом кінець грудня 2022р, суб’єкти господарювання повинні чітко розуміти, що використання бочки з паливом -200л, або 20л каністри для заправки генератора, може обернутись неприємностями і штрафними санкціями, якщо не змінять норматив 5л. на зберігання палива без ліцензії.
Періодично виникають різні пропозиції як від владних структур, так і споживачів, про зміни до Закону 481, підняття ліміту зберігання палива від 5л. до 2 до 5тонн, але реально, по факту зараз : ліміт 5л. і те що залито в генератор.
- ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК І ДОЗВІЛ НА ВИКИДИ.
Генератори які працюють на вуглеводневому паливі є джерелом викиду забруднюючих речовин. Основним елементом генератора є паливний двигун внутрішнього згоряння (бензиновий, дизельний) по суті автомобільний двигун якій викидає в атмосфери цілий букет токсичних газів: оскид вуглецю, оксид і діоксид азоту, діоксид сірки, вуглеводні, сажу, і парникові гази: діоксид вуглецю, метан.
Тобто генератор є джерелом викиду забруднюючих речовин в атмосферу. При цьому виникає ключове питання: генератор це стаціонарне, чи пересувне джерело викидів.
Викиди зі стаціонарного джерела передбачають:
— отримання ДОЗВОЛу на викиди (Департаменти екології ОДА, складна і тривала, в часі до 6 місяців, процедура) ;
— ведення щоденного часу роботи джерела викиду;
— розрахунку і сплату екологічного податку (далі екоподаток), щоквартально;
— надання до Департаменту екології щорічного звіту про умови виконання ДОЗВОЛУ:
— ведення різноманітної бухгалтерської звітності і статистичної інформації про викиди;
Екоподаток за викиди зі стаціонарного джерела платиться, саме на основі виданого державного ДОЗВІЛУ на викиди, останнім часом є рекомендації платити екоподаток і без дозволу на викиди, але це викликає обгрунтовані і небезпідставні сумніви, такі платежі без ДОЗВОЛУ на викиди завжди можливо оспорити. Про такі платежі нижче по тексту.
Якщо ж класифікувати генератор, як пересувне джерело (тобто віднести генератор умовно до автотранспортного засобу), то нічого не потрібно платити і ДОЗВІЛ на викиди отримувати не потрібно. Сплата екоподатку у пересувних джерел викидів відбувається автоматично при купівлі палива на АЗС, частина цієї суми відраховується АЗС з кожного придбаного літра пального, як екоподаток.
З цього виникає головне питання генератор стаціонарне, чи пересувне джерело викиду?
У фаховому Законі «Про охорону атмосферного повітря» ст. 1 – визначення термінів, відсутнє поняття і визначення стаціонарного джерела викиду.
В Податковому Кодексі України є визначення стаціонарного джерела викиду
( тому цим питанням і опікується ДПС): «Стаціонарне джерело забруднення – підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об’єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти (п. п. 14.1.230 п. 14.1 ст. 14 ПКУ)».
Тобто по простому: якщо генератор стоїть на місці «протягом певного часу», якій цей час: хвилина, година, доба, місяць, рік, невідомо, то генератор кваліфікується податковими службами як стаціонарне джерело з усіма вищенаведеними процедурами: ДОЗВІЛ, екоподаток, звітність, ведення обліку Атмосфера 2ТП, і т.д.
Обласні податкові служби обласні виходять з того, що генератор стаціонарне джерело і екоподаток платити потрібно. Якщо споживач доведе , що генератор пересувне джерело ( тобто генератор працює не певний час), а як це довести ніхто не знає, то отримувати ДОЗВІЛ і платити екоподаток не треба!!!
Об’єктом та базою оподаткування екологічним податком відповідно є обсяги та види забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п. п. 242.1.1 п. 242.1 ст. 242 ПКУ). Мало хто звертає увагу на слово «види», тобто на кожну забруднюючу речовину є своя ставка екологічного податку ( ст. 243 ПКУ).
Для прикладу ставка екоподатку за тонну оксиду вуглецю — 92грн, тонну оксиду азоту — 2451грн., сажі — 92 грн. За парниковий газ: диоксид вуглецю, якщо викидається менше чим 500 тонн на рік нічого не треба платити, але це не означає, що не треба платити за інші токсичні компоненти, що викидаються генератором. Тобто інформація, що за викиди генератора не потрібно платити екоподаток, бо він викидає менше 500тонн діосиду вуглецю, м’яко кажучи суперечлива, бо генератор викидає не тільки діоксид вуглецю, а інші більш токсичні і небезпечні компоненти, які не мають нижньої безоплатні норми, і за них треба платити за будь яку кількість : один грам, міліграм і т.д
На багатьох сайтах бухгалтерських, податкових є розрахунок екоподатку, при цьому сам ДОЗВІЛ на викиди податківців мало турбує, для них головне сума податку, а для екологічної інспекції головне наявність ДОЗВОЛУ на викиди стаціонарного джерела – генератор, а платіж за викиди, це не їх прерогатива. Відповідно у коментарях податкової служби, бухгалтерських сайтах надаються рекомендації , як правильно розрахувати викиди від генератора ( відповідно він кваліфікується, як стаціонарне джерело викиду) по кожній забруднюючий речовині. При цьому є ДОЗВІЛ на викиди, чи нема, податківців і бухгалтерів частенько мало хвилює.
В свою чергу в Законі «Про охорону атмосферного повітря в ст. 11: «»Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу на викиди» ( Нагадуємо, що в згаданому законі визначення що ж таке стаціонарне джерело відсутнє.).
Сплата екоподатку без ДОЗВОЛУ у на викиди, передбачає що обсяг і види забруднюючих речовин визначаються споживачем самостійно і правильність розрахунку завжди можливо оспорити і відповідно нарахувати штрафні санкції і т.д. Наявність роботи без ДОЗВОЛУ на викиди вважається понаднормовим викидом і є Наказ і методика нарахування збитків за роботу без ДОЗВОЛУ (Наказ №77 від 28.04.2020 Міністерства енергетики та захисту довкілля. Про затвердження Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря).
Таким чином, визначаєтьсяся наступний алгоритм дій при екологічній оцінці працюючих генераторів, при їх кваліфікації, як стаціонарного джерела викиду:
- Отримується ДОЗВІЛ на викиди від стаціонарного джерела викиду – генератора, якщо не буде доведено інше, наприклад що це пересувне джерелу викиду. В більшості випадків ДОЗВІЛ на викиди для малопотужних генераторів видається без обмеження терміну дії, для потужних на 10 років.
- На основі отриманого ДОЗВОЛУ на викиди в якому прописуються види забруднюючих речовин, і їх обсяг викиду за одиницю часу роботи генератора., споживачем розраховується по методикам і залежно від часу роботи генератора обсяг викиду кожною забруднюючої речовини в тоннах.
- На основі ставки екологічного податку ( ст. 243 ПКУ) за кожну речовину сплачується екоподаток.
- Ведеться відповідна статистична, бухгалтерська, екологічна звітність , згідно ПКУ і Закону 2Про охорону атмосферного повітря»
Ще раз уточнюємо, скільки і чого викидається від генератора визначається ДОЗВОЛОМ на викиди, виданим від Держави. Сплата податку без ДОЗВОЛУ на викиди, з одного боку позитивне явище – сплатили екоподаток і це для держави добре, з іншого боку викликає сумнів, а на основі чого, якого розрахунку і чи усі види забруднюючих речовин врахували ( а ці речовини наприклад у бензинових і дизельних генераторах різняться і суттєво як по номенклатурі, так і концентрації), чи правильно визначили і т.д.
При наявності ДОЗВОЛУ на викиди споживач завжди може підтвердити правильність сплати екоподатку данними з ДОЗВОЛУ на викиди.
- РОБОТА БЕЗ ДОЗВОЛУ НА ВИКИДИ В УМОВАХ ВОЕННОГО СТАНУ.
Постановою КМУ від 18.03.2022 №314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» і три місяці потому , суб’єктам господарської діяльності дозволено на період воєнного стану працювати без документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг господарювання необхідно тільки подати до Мінекокономрозвитку декларацію про провадження господарської діяльності,.
Таким чином суб’єкт господарювання для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами в період воєнного стану може використати декларативний метод отримання ДОЗВОЛУ на викиди.
Сама реалізація декларативного методу, процедура отримання носить спрощений порядок, передбачає мінімум інформації , розписана в самій Постанові №314.
Такий декларативний ДОЗВІЛ на викиди діє тільки на період воєнного стану і три місяці потому, далі у разі використання генератора потрібно буде отримати повноцінний ДОЗВІЛ на викиди.
Екоподаток в такому разі платити також потрібно, вести бухгалтерський і статистичний облік – необхідно.
Кожний суб’єкт господарської діяльності, з урахуванням особливості своєї діяльності, самостійно вирішує який ДОЗВІЛ на викиди йому потрібен: тимчасовий декларативний чи постійний по стандартній процедурі, без обмеження терміну дії.
- ПРИВАТНІ ОСОБИ
Усі вище розглянуті ліцензії, дозвола, екоподатки стосуються виключно юридичнихи осіб, приватні особи у своїх будинках, котеджах, гаражах користуються генераторами без обмежень, ліцензій, ДОЗВОЛІВ, сплати екоподатку і т.д.
- УТОЧНЕННЯ І РОЗ’ЯСНЕННЯ СТОСОВНО «ЕКОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНИХ ГЕНЕРАТОРІВ»
В Україні відсутні нормативи викидів генераторів від слова взагалі, тому посилання споживачів на інформацію, що у документах при придбанні генератора, особливо закордонних, типу є позначка (посилання) : «генератор екологічно безпечний» це просто інформація .
І це не головне, навіть якби цей норматив і був, то це б тільки означало, що генератор можна експлуатувати, але він все рівно є джерелом викиду забруднюючих речовин і ДОЗВІЛ потрібно отримувати і екоподаток платити потрібно. Аналогія з котлами, є технологічні нормативи викидів котелень на різних видах палива, але це тільки означає, що при перевищенні цих нормативів котельня не має права взагалі працювати, а коли самі викиди в межах нормативів то ДОЗВІЛ на викиди отримувати потрібно, бо котельня по факту навіть в межах нормативів є джерелом забруднення , а за забруднення потрібен ДОЗВІЛ і екоподаток.
ВИСНОВКИ
Генератори ввійшли у життя України, їх завозять і експлуатують усе більше і більше, в цій публікації розглянуті основні проблеми і реалії пов’язані з використанням генераторів . Вони стосуються різних відомств, різних аспектів: технічних, екологічних, податкових, охорони праці. Це не остаточний перелік проблем, (наприклад є ще аспект пов’язаний з шумовим навантаженням на довкілля, санітарно-гігієнічними нормативами для персоналу, електробезпека, заземлення генераторів і ряд інших), розглянуті тільки найбільш болючі і суперечливі, але маємо те що маємо.