ДОЗВІЛ НА ВИКИДИ СТАЦІОНАРНИХ ДЖЕРЕЛ: ОБІГРІВАЛЬНИХ КОТЛІВ, ДИЗЕЛЬ ГЕНЕРАТОРІВ ДЛЯ СФЕРИ ПОСЛУГ, ОРЕНДИ , ТОРГІВЛІ, ОСББ, БАНКІВ, CТО, БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ
Розпочався опалювальний сезон 2022 і виникають питання, хто повинен отримувати ДОЗВІЛ на викиди для дизельних генераторів та обігрівальних котлів . Також часто є суперечливі думки стосовно дозволів на викиди для дизель–генераторів (бензинових генераторів), що використовуються, як у аварійних цілях, так і стаціонарно працюючих.
Часте питання, чи треба отримувати дозвіл на викиди на дизель генератори корті можна віднести до пересувних джерел, законодавство чіткої відповіді не дає але дизельні генератори та інші установки, які працюють на паливі, є джерелом викиду. Якщо протягом певного часу джерело зберігає свої просторові координати або не змінює своє місцеперебування і використовується надалі, то воно є стаціонарним й необхідно отримати дозвіл на викиди
Одним з розповсюджених міркувань суб’єктів господарювання, які не займаються промисловим виробництвом є думка, що їм не потрібно отримувати ДОЗВІЛ на викиди на джерела стаціонарних викидів, що знаходяться у них на балансі. Є переконання, що вимога отримувати ДОЗВІЛ на викиди стосується виключно великих промислових підприємств, фабрик, переробних виробництв сільськогосподарського призначення, енергетичних об’єктів: ТЕС, ТЕЦ і т.п.
Однак таке міркування є хибним, бо згідно Закону «Про охорону атмосферного повітря» (статті 10,11), Постанов КМУ № 301 і 302 від 13 .03 2003
усі юридичні особи: «підприємства, установи та громадяни – суб’єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря…» які є власниками стаціонарного джерела (хоча би одного) повинні отримати ДОЗВІЛ на викид.
Приведемо найбільш типові ситуації коли необхідно отримувати ДОЗВІЛ на викиди. Якщо Ви входите до нижче приведеного переліку і у Вас в наявності котли , (на газу, вугіллі, дровах, пелетах) і/або дизель (бензинові) генератори, то Вам необхідно отримати ДОЗВІЛ на викиди і сплачувати екологічний податок згідно, статтям 240-243 Податкового Кодексу України ( ПКУ).
ТИПОВИЙ ПРЕЛІК ВЛАСНИКІВ СТАЦІОНАРНИХ ДЖЕРЕЛ ВИКИДІВ НЕ У ВИРОБНИЧИЙ СФЕРІ
- Офісний центр який опалюється котлами, (як правило два котли), дизель генератор
- ОСББ, які мають котли для опалювання а також дизель генератор
- Гаражний кооператив з котлами для опалювання, дизель- генератор.
- Промислове підприємство, яке здає в оренду приміщення, основна виробнича діяльність припинена, виключно здача в оренду вільних площ з котлами для опалювання, дизель — генератор.
- Кафе, Ресторан, особливо заміський окрім котлів, генераторів, до джерел викидів відносяться печі, мангал.
- Почтове відділення з котлами для опалювання, дизель генератори.
- Школа, дитсадок, лікарня, санаторій, база відпочинку, будинок для людей похилого віку з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Банківська установа (відділення банку) з котлами для опалювання, дизель генератор .
- СТО, шиномонтаж з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Магазин, торговий центр, з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Отель, мотель з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Ремонтні майстерні, лесопілки, міні- пекарні, покрасочні камери з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Склади, перевалочні бази з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Театри, клуби з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Спортивні споруди майданчики з котлами для опалювання, дизель генератор.
- Юридичні особи, що не проводять підприємницьку господарську діяльність,
бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів ( стаття 240 ПКУ).
Перелік не є остаточним, тому кожна юридична особа, власник будь якого стаціонарного джерела викидів, навіть одного котла потужністю 20-30кВт, чи дизель генератора, який працює сумарно одну — дві години на рік, зобов’язана отримати ДОЗВІЛ на викиди.
У разі відсутності ДОЗВОЛУ і не сплати податку згідно статті 243 ПКУ суб’єкт господарювання підпадає під дію штрафних санкцій, як податкової інспекції за несплату податку, так і штрафу від екологічної інспекції за відсутність ДОЗВОЛУ і саме головне, екологічна інспекція окремо нарахує штрафні санкції за понаднормовий викид згідно «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря» Наказ Міністерства екології та природних ресурсів Н А К А З 10.12.2008 N 639 зі змінами НАКАЗ № 548 ( z0098-17 ) від 28.12.2016.
Згідно законодавства робота без ДОЗВОЛУ на викиди і є наднормативний викид і відповідно нараховуються значні штрафні санкції за увесь термін роботи джерела викиду без ДОЗВОЛУ на викиди.
Висновок: Краще отримати ДОЗВІЛ, як правило без обмеження терміну дії, і не мати суперечливих конфліктних відносин з контролюючими органами.